7 Ağustos 2008 Perşembe

Marmaray

Hızlı trenden sonra, başka bir büyük proje. Meraklıları, İstanbul'da trafik çilesi çeken herkesi sevindiren, umutlandıran büyük bir girişim: Marmaray. İstanbul gibi büyük, sınırları dahi çizilemeyen, göç alan, büyüyen bir şehirde trafik sorunun çözümünün yalnızca yol yapmakla olmayacağını söyleyebilmek için; konunun uzmanı olmaya herhalde lüzum yok. İşte bu noktada toplu taşımanın önemi ortaya çıkıyor. Son zamanlarda İETT, İDO ve tabii olarak Büyükşehir Belediyesi de aynı kanaatte olduğunu icraatlarıyla göstermekte. Fakat Marmaray bu bahsi geçen kurumların hepsini aşan bir büyük bir proje.

Marmaray'ın kapsamı kendi sitesinde şöyle tarif ediliyor:

"Bu proje ile, İstanbul'da 1984 yılından bu yana gerçekleştirilen kapsamlı bilimsel çalışmalar sonucunda kentteki mevcut yapımı devam eden ve planlanan raylı sistemlerle bütünleşecek bir “Boğaz Demiryolu Geçişi” nin projesi ile mevcut Banliyö Demiryolu hatlarını İstanbul Boğazı altında bir tüp tünelle birleştiren bir proje ortaya çıkmıştır."

"Bu sayede;
İstanbul Metrosu ile Yenikapı'da entegrasyon sağlanarak, YenikapıTaksimŞişli 4 LeventAyazağa'ya yolcuların güvenilir, hızlı ve konforlu bir toplu taşım sistemi ile seyahat etmesi sağlanacak,
Kadıköy-Kartal arasında inşa edilecek olan Hafif Raylı Sistemi ile entegrasyon sağlanarak yolcuların güvenilir, hızlı ve konforlu bir toplu taşım sistemi ile seyahat etmesi sağlanacak,
• Kent ulaşımı içinde Raylı Sistemlerin payı artacak,
• En Önemlisi Avrupa ile Asya'yı demiryolu ile birbirine bağlayarak Asya ve Avrupa yakaları arasında yüksek kapasiteli toplu taşım imkanı sağlanacak,
• Tarihi ve kültürel çevrenin korunmasına katkı sağlanacak,
• Boğazın genel yapısında bir değişikliğe yol açılmayacak,deniz ekolojik yapısı korunacak,
• Marmaray projesinin hizmete girmesi ile Gebze-Halkalı arasında 2-10 dakikada bir sefer yapılacak ve bir yönde saatte 75.000 yolcu taşıma kapasitesi sağlanacak,
• Yolculuk süreleri kısalacak,
• Mevcut Boğaz Köprülerinin yükü hafifletilecek,
• İş ve kültür merkezlerine kolay, rahat ve çabuk ulaşım sağlayarak kentin değişik noktalarını birbirlerine yaklaştıracak ve kentin ekonomik yaşamına da canlılık katacaktır."



Marmaray'ın istasyon planına ve detaylı entegre haritasına şuradan ulaşılabilir.
Marmaray bittikten sonra seyahat sürelerine de şuradan ulaşılabilir.

Tamam belki İstanbul gibi bir şehirde işe bisikletle gitmek, heryerde bisiklet yolları aramak hayalcilik olur; lakin eminim ki Marmaray projesinden sonra insanların arabadansa toplu taşımayı tercih etmesi çok daha kolay olacak. Nedeni gayet basit, bir insan sabah evden işine gitmek için rahatlıkla toplu taşımayı kullanabilecek olsa hele petrol fiyatlarının son derece yüksek olduğu bir ülkede, trafikte nereye ne zaman varabileceği mehçul olan bir şehirde neden arabayı tercih etsin? Araba yalnızca mecbur kalınan durumlarda, veya keyfi olarak kullanılan bir araç haline gelecek. Ve zamanla bir zihniyet değişimi olacak, bunu gören yetkili kurumlarda insanlara deyim yerindeyse asfalt yetiştirmeye çalışmaktansa toplu taşımaya yatırım yapabilmek için rahat nefes alacak. Ve bu zihniyet değişimi eminim ki tüm ülkeyi etkileyecek.

Hızlı trende olduğu gibi bu projede de emeği geçen, bizi gururlandıran, geleceğe dair umutlandıran herkese teşekkürü bir borç bilirim.




Hiç yorum yok: